RSS

Thursday 5 July 2012

Debunga Kasih Zahra

Dengan  nama  Allah  Yang  Maha  Pemurah  Lagi  Maha  Penyayang,

Assalammualaikum,

Senyuman  masih  lagi  bergayut  ditubir  bibirku.  Acapkali  aku  menjeling  kearah  jari  manisku.  Sebentuk  cincin  emas  belah  rotan  melingkari.  Tampak  manis  dan  sesuai.  Aku  membelek-belek  jemariku  lagi.  Hatiku  berbunga  riang.  Fikiranku  mulai  terasa  lapang.  Sesekali,  aku  membuang  pandanganku  jauh  ke  kaki  langit. Cahaya  jingga mulai  berbalam-balam  dalam remang cahayanya.  Aku menarik nafas dalam seraya melepaskannya dengan ucapan ..
 " Alhamdulillah.."

Berberapa bulan yang lalu, aku berduka cita disini. Aku menangis bagai hamba Allah yang tak punyai akal. Bagai  sudah tertutup ruang nafas di  dunia ini  buatku.  Bagai  jasad dan  rohku  hancur  lumat  di  gilis dan dibakar  rasa  kecewaku.

Pun  kini,
Aku  kesini  lagi..dengan  hati  yang  berbunga.  Bagai  taman  yang  berseri-seri.  Alhamdulillah..  Ayat  itu  tak  pernah  lekang  meniti  bibirku  saban  waktu.  Allah  Maha  Kuasa,  Makhluk  tiada  kuasa.

Hujan  tak  kan  lama  mencurahi  bumi,
Allah  akan  hadirkan  sang  suria  untuk  menerangi  alam.

Terkadang,  terlintas  difikiranku,  Mengapa  pabila  seseorang  itu  kecewa,  dia  mudah  berputus  asa?  Kenapa  mudah  sangat  hendak  meratapi  dan  bersedih  berpanjangan?  Mengapa  sanggup  tak  makan,  tak  minum?.  Menyendiri?.....hurm....jawapannya  ada  pada  diri  sendiri.  Seperti  aku  contohnya.
Gara-gara  kecewa,  memang  sanggup  merosakkan  diri  sendiri  tanpa  memikirkan  akibat  dari  perbuatan  diri  sendiri. AllahuRabbi...nipisnya iman.

Sekarang,
Segalanya  rasa  terkawal.  Alhamdulillah.  Kedukaan  ku dirawat  dalam  kadar  yang  sempurna  buat  diriku.  Terima  kasih,  Ya  Allah...Tanpa  teguran  yang  berupa  ujian  dari-MU,  malah,  nilai  akal  yang  Kau  anugerahkan  padaku  tidak  mungkin  aku  mampu  berdiri  lagi  seperti  ini,  bahkan  sudah  cukup  membuatku  cuba  berpaut  pada  dahan  ketabahan  yang  seakan  rapuh.  Sungguh,  ianya  cukup  membuai  jiwaku  agar  sentiasa  bersyukur  di  atas  segala  nikmat  dari-MU.

Mentari  kian  kelam.  Kedengaran  laungan  azan  maghrib  penuh  kesyahduan  meniup  pangkal  hatiku.  Damai  lagi  tenang.  Aku  tetap  tidak  berganjak.  Alasan  dari  keuzuran  ku,  telah  menyebabkan  aku  melengah-lengahkan  masa ku  untuk  pulang.  Biarkan.  Aku  suka  di  sini.  Kedamaian  ini  mengujakan!



lalu,
Diari  ungu  Zahra  ku  bentangi  lagi.  Aku  ingin  mencoret.  Mengisahkan  selautan  kasih  sayang  bakal  bersatu  tidak  lama  lagi.  Sungguh,  mimpiku  menjadi  nyata  dengan  adanya  gelaran  sebagai  tunangan  dia.  Alhamdulillah...

0 ulasan: