RSS

Thursday 11 October 2012

Muzium Kenangan (Dalam bicara tentang sungai)

Assalammualaikum,
Panorama Sungai Debak.





Dalam  aturan  waktu  yang  tak  pernah  berhenti,  kaki  terpacak  pada  bumi  yang  kian  gontai.  Mata menular  pada  lukisan  alam  yang  kian  berubah.  Hati  meratap  sayu  pada  damai  yang  kian  malar. Tanpa dalam  undangan,  rembesan  mutiara  jernih  menyelinap denai  pipiku.  Hati  mula  diusung  pilu.  Ya,  di  sini...  Aku  sedang  terpacak  kaku  di  sini.  Tempat  yang  ku  anggap  sebagi  muzium  kenangan  tika  zaman  kanak-kanakku,  zaman  remajaku  dan  sehinggalah  sekarang  zaman  dewasaku.

AllahuRabbi..Nikmat  dalam  bernyawa  yang  Tuhanku  limpahkan  padaku  ini  terlalu  banyak  dan  melimpah  ruah  sehingga  aku  boleh  terpacak  semula  di  sini.

Ini  medan  permainan ku..
Aku,  adik-beradik,  dan,  rakan-rakanku..

Masa  kanak-kanakku..
Tertawa  riang  dan  gembira  apabila  melihat  tembakul  melompat-lompat  di  gigi  air.  Air  tampak  jernih dan  tenang. Ada reba-rebak( kayu-kayu uzur )  yang  hanyut  di  bawa  arus  terdampar  di dada  tanah  becek  itu.

. "Hey,  mari  kemari.  Mari  mandi  bersama  kami.  Airnya  segar  dan  dingin.."  Kata  sahabatku
. "Sini  ada  buah  tajo,  mari  kita  kutip  dan  bawak  balik.. Boleh  kita  goreng  dan  makan  bersama-sama". Aku  melempar  senyum  gembira  mendengar  omelan  sahabatku  yang  lagi  satu.
"Jangan  main  jauh  sangat,  nanti  kaki  ditusuk  duri  pohon  mulong."  Kakak  memberi  amaran. Pun  begitu,  kakiku  luka  berdarah  ditusuk  duri  dan  kaca-kaca..akibat  kedegilanku.
" Nak  belajar  berenang?  Meh,  kakak  tunjukkan.." Sayugia,  tangan  kakak  lepaskan dari  padanku,  aku  tenggelam  timbul  kelemasan.  Mujur  kakak  sempat  menyambar  rambut  panjangku.
"Kat  sini  banyak  ikan.  Kamu  tolong  jaga  kail  abang. Sementara,  abang  memasang  pukat  d  hujung  sana."  Aku  mengangguk.  Abang  ku  yang  paling  tua  berlalu  di  hujung  muara  sungai.  Ku  lihat  kesungguhannya  dalam  memasang  pukat.  Bila  dapat  hasilnya,  ia  memang  lumayan. Aku  melonjak  keriangan.

Jambatan Baru
Bila  tiba  zaman  remajaku..
Di  sini  medan  duka, suka  dan laraku.  Ku  membawa  diri  dari  kecemukkan  dunia.  Aku  luahkan  dalam  pantulan  air  yang  kian  berubah.

Aku  mencarik-carik  segala  kertas  dan  buku (Diary)  dengan  penuh  emosi.  Ah,  menyakitkan!  Lalu  ku lempar  penuh  kebencian  ke  dasar  sungai..Ini  cinta  pertamaku.Yakni,  cinta  monyet!.  Aku  tak  mahu  melihat  segala  coretan  hati  dan  surat  menyurat  dari  dia  muncul  di  hadapan  ku  lagi.
"Aku  tersasar  jalan.. Aku  silap  memilih.  Aku  rasa  aku  hancur!.  Bagaimana  lagi?  Tengok  diriku  di  balik  air  tu.. Ianya  sungguh  menyedihkan!"  Luah  sahabat  karibku.  Aku  turut  bersedih.  Aku  bawa  jasadnya  tenggelam  dalam  dakapanku.  Semoga  kesedihannya  berkurangan.
"Aku  tak  mampu  hadapi  duri-duri  dunia.  Aku  lemah  tak  terdaya.  Aku  fobia.  Aku  takut.  Aku  sedih...!"  Itu  jeritan  batinku.  Air  mataku  menitik  lalu  jatuh  ke  sungai.  Kocak airnya  semakin  membuatkan  jiwaku  semakin  larut.
"Aku  dah  ada  dia.  Dia  sayang  padaku.  Kau  tahu,  dia  hadiahkan  aku  barang.  Dia ambil  berat  padaku.."  Luahan  sahabatku  yang  lagi  satu  padaku  sambil  melontarkar  bekas  minuman  ke  dalam  sungai.  Aku  tersenyum.. Kami  sudah  remaja..  Kami  sudah  punyai  jiwa  untuk  disayangi,  dan  menyayangi.  Dan  disini,  seakan  saksi  ceritera  hidup  kami..
"Nanti,  kita  bawa  ulam-ulaman  ini  duduk  di  jambatan  k?  Aku  buat  sambal.  Kau  jangan  lupa  pulak bawak  sebotol  air  sejuk  beku."  Aku  mengarah  temanku.  Kami  ketawa  riang  sambil  bercerita  banyak  perkara.  Burun-burung  yang  terbang  riang  di  langit  merah  turut  meraikan  tawa  kami.  Bila  azan  maghrib  mula  berkumandang..kami  pulang  dengan  hati  yang  tenang.  Esok,  pasti  ke  sini  lagi..dengan  menbawa  cerita  yang  seterusnya..
Jambatan Lama
Melangkah  ke  alam  dewasa..
Disini  menjadi  medan  penghilang  lelah  dan  penyejuk  jiwa.  Lukisan  alam  yang  semakin  berubah.  Dibina  jambatan  baru  untuk   meggantikan  jambatan  yang  dulunya  uzur.  Rumput2,  sudah  tua  dan  tidak  berwarna. Kelebaran  sungai  semakin  ketara.  Airnya  bagaikan  'milo  peng'.  Sampah  sarap  kian  sarat!  Tapi, ia  tetap  jua  mengalir.. Rebak-rebak  yang  berusia  puluhan  tahun  itu  tetap  setia  menemani.

"Aku  sudah  bertunang.  Tak  lama  lagi  akan  melangkah  ke  alam  perkahwinan.  Semoga  Allah  permudahkan  segalanya  untu  aku."  Aku  menghayunkan  kaki  pada  untaian  jambatan  itu.  Sahabatku  tersenyum  gembira.  Dia  mengangguk  dan  mengucapkan  Alhamdulillah.
"Segalanya  akan  menjadi  lebih  baik.  Yakin  pada  diri..  InsyaAllah,  percaturan  Allah  itu  hebat".  Ya...ini  yang  ku  tuturkan  pada  hatiku.  Aku  membuang  pandangan  ku  jauh  ke  dasar  sungai.  Semoga  Allah  melindungi  dan  merahmati  hidupku..


Ya.....disini  muzium  kenangan  ku.  Ceritera  yang  berbingkai  dan  punyai  banyak  anugerah  terindah  yang  telah  ku  nobatkan  dalam  relung  waktu.  Syukur  Alhamdulillah,  kerana  aku  masih  mampu  ke  sini  untuk  menikmati  lukisan  alam  yang  man  dan  permai..




0 ulasan: