RSS

Monday 22 October 2012

Tentang Cinta


Assalammualaikum,

Tadi kan...boring...boring sangat..Habih satu buku baca, bukak lagi satu..tapi, tak habih baca...buka lagi satu..last2, aku terjumpa sebuah buku nih..Buku catatan warna biru. Tak silap aku, tu hadiah Tunang kepadaku pada awal sambutan hari lahirku ketika aku berkawan dengannya. Memang rasa sweet sangat. Dia tahu yang aku sangat suka akan buku..Tak kira buku apa...yang penting buku!. Dia bagi aku buku tu untuk coret tentang kisah kami. Sepanjang kami berkenalan. Dia tahu jugak yang aku sangat lah suka menulis, Justeru itu, aku tulislah...kisah d awal pertemuan kami....hehe...senyum sendiri bila baca semua kenangan dalam tu. Meski pahit, namun, bila ia di kenangkan kembali... Allah...memang rasa tek percaya sangat begitulah rentetan perjalanan kami..

Dalam  buku tu jugak...awal-awal lagi aku telah disedarkan dengan hakikat cinta yg sebenar. Kata-kata yang menjadi peransang untuk aku...dia...memelihara perhubungan kami agar ia mempunyai batasnya.Sungguh!

"Cinta   itu  datang   dari  Allah.  Sebaik  mana  pun  strategi  kita,  sekuatmana  pun  usaha  kita,  sekiranya  tanpa  redha  Allah  tidak  akan  menjadi  jugak.  Yang  sebenarnya,  untuk  mendapatkan  cinta,  yang  perlu  kita  tarik  perhatian  adalah  Allah.  Yang  patut  kita  raikan  itu  juga  adalah  Allah.  Apabila  Allah  sudah  sayang  ,berkenan  barulah  cinta  antara  kita  dan  Allah  wujud.  Kemudian  wujud  pula  cinta  kita  dengan  orang  yang  kita  suka  itu.."

Tapi...cinta juga  bukan  skadar  retorika,  namun  perlukan logika juga.

"Cinta  amat  mahal  takrifnya.  Itulah  yang  difitrahkan  oleh  Allah  swt  kepada  hambanya.  Cinta  hanya  tertulis  pada  perkataan,  tapi  gagal  dilihat  pada  zahirnya..  Kerana  cinta  itu  tanggungjawab  dimana  wujud  kesetiaan  dan  kejujuran  di  dalamnya.  Ingat  pada  yang  satu,  jujur  pada  yang  setia,  setia  pada  yang  kasih,  kasih  pada  yang  rindu,  rindulah  pada  yang  menyayangimu.  

Cinta  tak  kan  datang  kalau  tak  dicari,
Cinta  juga  takkan  datang  kalau  tiada  siapa  yang  memberi..
Tapi,
Mencari  biarlah  pada  yang  sudi,
bukan  meminta  pada  yang  simpati..


Pun  begitu, hakikat  jodoh  tu...ia  tetap  rahsia  Allah..
Allah Maha Tahu, sedang hambanya lansung tidak tahu..

Lalu, buku biru  itu  ku  tutup  rapi.  Ku  masukkan  kedalam  dakapan  ku. Duhai  hati...bersabarlah..  Lantas,  secalit  senyuman  mula  kembang  mekar  di  bingkai  bibirku.  Htai  mengucap   syukur  yang  tak  terhingga  kehadrat  Illahi.




0 ulasan: