RSS

Saturday 26 January 2013

✿ pasal Baby...✿

Assalammualaikum,

Lewat malam. Mata belum ngantok agi nih. Tengok...suami syuk je tengok perlawanan bola. Aku apa lagi, dok ngadap laptop, nak alang2 kerja tertangguh ni. Update SMPK. tapi, sekejap jer mood "rajin" ni datang. hahha...pas tengok gambar bayi nih.. Tumpuan aku terganggu. wasseehh... cumeel..


Usia perkahwinan kami dah masuk 1 bulan 27 hari pada hari ini. wee....lom di kurniakan cahaya mata lagi.
Nak sangat...........
hehehe...sapa tak nak kan? lagipun, keluarga sebelah suami belum pernah lagi merasa menimang cucu / cicit. hehe..Nak gembirakan mereka. Terutama, mak kandung aku. Nak cakap ngan mak, yang aku adalaha anak mak yang mampu melahirkan zuriat dan keturunan mak dan ayah. Allahhu Rabbii...

sampaikan, tengok gambar baby kat tv, majalah, buku, Fb, Tweeter, Blog...Aku jadik terlampau exited. hehe...Tengok budak kecik, pasti rasa geram dan cium2 jer...kalau bkesempatan, sempat jugak dukung.

Usaha kami?

Kami berusaha. Ya...Sentiasa. Tapi, Allah belum kurniakan rezeki. Masih baru kot. Huhu.. Suami cakap, sabar. Kalau ada, ada lah tu. Kalau tak ada, kita boleh usaha dan usaha lagi.

Minggu lepas..lepas lagi...aku di masukkan ke wad kecemasan. Hmmm...ada masalah sedikit. Time doktor scan bahagian perut, soalan yang pertama sekali terpacul dalam mulut aku..

" Rahim saya ok tak?"

Doktor jawab sambil senyum.

" Ok saja. Jangan khuatir. Awak cuma sakit !#$@%%@# saja. Yang penting, awak jaga kesihatan. Makan sayur, makan buah, minum air banyak2."

Aku tersenyum. Dalam hati berdoa...

" Semoga Allah lindungi aku daripada perkara yang tak di ingini berlaku "

Alhamdulillah...seminggu lebih ni dah makan antibiotik, aku rasa semakin ok. Semoga next month , akan ada laaaaahhhh...hikhik....tunggu dengan sabar nih.

Dalam exited aku,
aku tak lupa jugak, survey dan timba pengalaman daripada org sekeliling aku pasal " Pragnant" nih..
Nak kumpul sebanyak mana ilmu dan pengalaman. Semoga Allah permudahkan segalanya untuk kami.

 Lain org, lain kisahnya. lain juga perjalanannya.. Dan aku, tetap ingin mengutip pengalaman.

okeh....

ngantok dah..heheh...

Kita hanya mampu merancang aje. Allah yang melaksana. Pun begitu, jangan lupa usaha, doa dan tawaqal. InsyaAllah..Allah permudahkan. 

Suami selalu pesan, Jangan terlalu mengharap, nanti kecewa. Maka, aku dan suami hanya ikut arus. Terus meneruskan perjalanan... sentiasa mengharap..tapi dalam tawaqal..
Usai solat berjemaah, selalu bermusabah dan bertazkirah dengan suami. Topik baby, tak pernah miss. Sampai berangan2 nak taruk nama apa ngan anak nanti. hehehe..
Nak anak yang soleh. Sapa tak nak ka?. Jadi, pandai-la kita jaga diri kita dan didik or bimbing anak kita nanti.  Baby macam kain putih. Ibu bapa lah yang mencorakkan kain putih itu nanti.

Sentiasa berharap, agar one day.. kalau dah ada anak nanti, smg aku mampu jadi ibu yang solehah. Nak didik anak sebaik yang mungkin. Bdasarkan Al-Quran dan As-Sunnah. InsyaALLAH. Smg sentiasa bertambahlah iman ku dari hari ke hari.


Heeheee...Mwaahhh..! Like!. Dulu kecik2 sampai la ni dah besar panjang, Mak sentiasa ajarkan kami..setiap kali keluar dari rumah, cium tgn mak dan ayah. hUHU... kAlau aku, bkn stakat cium tangan. Malah pipi dan peluk mak sekali.
Antara pengalaman daripada seorang sahabat untukku. InsyaAllah, aku akan amalkan... Hehehe...


Selalu jgk cakap ngan suami, pasal nama anak perempuan...nama anak lelaki...heheh...Suami senyum dan mengangguk saja. Kadang2, dia buat penambahbaikkan. utk nama2 yg aku cadangkan. Hoho... Asalkan mempunyai mksd dan elok.


Dan, yang terakhir...ini cuma perancangan saja, kalau dapat baby girl, nak permulaan nama mesti ada nama "SITI" dan pengakhirannya mesti "Iman". Kalau baby boy plak, Nak depan nama " Muhammad". Dan akhirnya, " Muhaimin". InsyaAllah...

 Kalau di panjangkan usia, InsyaAllah...nak beranak banyak2...hoho....macam senang jer...macam la aku da rasa. Tapi, akan aku lalui pengalaman itu.

Okeh.... Nak tido...
Sekian.

0 ulasan: