RSS

Friday 12 February 2016

🌼Bungaku malang🌼

🌼Bungaku Malang🌼

Durjanalah aku secebis bunga tanpa harum,
Terhumban tersiksa
kerena ingin tumbuh di pinggir hati
Kerena ingin menyebar wangi
Kerena ingin memberi mekar
Menyebar warna dan warni..

Bunga mekar teguh berdiri harum mewangi
Adakalanya layu tanpa seri
Kiranya tidak disirimi
Luruh debunganya,
Kering tangkainya,
Bertebarlah daunnya 
Mereput sendiri dimamah bumi..

Kiranya aku dihukum dengan bicara hati tanpa peti,
Kiranya aku dihukum dengan tingkah laku yang kaku,
Aku redha andai itu bisa menyenangkan..
Dan,
Kiranya aku si bunga itu,
Terhukum tanpa bicara..
Aku redha rebah layu kering lalu gontai didada bumi.

Kerana,
Pengharapanku bukan jurusan siraman dari si tuan,
Pengharapanku tetap ukuh dari Penciptaku yang lebih kaya menyayangiku..

Berbahagialah bertemu Tuhanmu
Duhai bunga nan malang..

0 ulasan: